141395853411425200Jazda w warunkach zimowych wymaga od kierowcy poza większymi umiejętnościami również odpowiedniego wyposażenia auta w ogumienie, które musi zapewnić maksymalną jak to tylko jest możliwe przyczepność. Dyskusja trwa nieprzerwanie na temat tego, czy warto w ogóle używać opon zimowych i czy rzeczywiście mają wpływ na poprawę bezpieczeństwa jazdy.
 

 

Jak zbudowana jest opona zimowa?

Materiały jakie wykorzystywane są do produkcji ogumienia zimowego i letniego różnią się znacznie. Opony zimowe mają zadanie pracy w temperaturze mniejszej niż 7 stopni Celsjusza. Dlatego właśnie przy ich produkcji są wykorzystywane materiały z dodatkiem większej ilości krzemionki, które nie twardnieją, kiedy jest zimno. Ogumienie letnie w zbliżonych warunkach atmosferycznych będzie twardniało co w konsekwencji spowoduje zmniejszenie przyczepności do podłoża. Istotny element, który odróżnia opony letnie od zimowych to ich bieżnik. Opona zimą ma zabezpieczyć przyczepność poza śniegiem czy lodem także na śliskim, zmarzniętym i śliskim asfalcie. Bieżnik w ogumieniu zimowym jest ponacinany spora ilością lamelek a także posiada duże kostki.

Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo, to opony zimowe, oczywiście poza komfortem podróżowania po ośnieżonej nawierzchni dają także gwarancję lepszej sterowalności, lepszego hamowania i przyspieszania. Według przeprowadzonych badań, opony zimowe w warunkach zimowych dają aż dwukrotnie lepszy wynik w czasie hamowania od opon letnich. Kiedy zaczynamy używać ogumienia w następnym sezonie musimy zwrócić uwagę na to w jakim stanie jest ich bieżnik. Pamiętajmy, że jazda na zużytym ogumieniu poza obniżeniem bezpieczeństwa może doprowadzić nas prostą drogą do mandatu. Dlatego dbajmy o to, by bieżnik w oponach naszego pojazdu miał 3-4 mm. A jeśli mierzymy ciśnienie w oponach nie zapominajmy o tym, że temperatura ma wpływ na jego wysokość.

Montaż

Jeśli założymy opony tylko na oś przednią będzie to powodem, tego, że w czasie hamowania lub skręcania będzie nam uciekał tył pojazdu. Jeśli natomiast założymy tylko na tył, przód naszego pojazdu zostanie pozbawiony sterowności.

Kiedy założymy opony zimą rodzi się pokusa, aby przejeździć na nich okrągły rok. Nie jest to dobry pomysł bowiem, cechy, które są ich atutem zimą, latem staną się słabością. Poza tym, ogumienie szybciej się zużyje, zaś ich miękkość będzie negatywnie wpływać na hamowanie oraz przyspieszanie. Takie ogumienie także zdecydowanie słabiej sprawuje się w zakrętach. Oczywiście ich budowa również sprawia, że we wnętrzu pojazdu jest większy hałas.

Technika jazdy

Droga hamowania zimą będzie dłuższa i musimy brać pod uwagę fakt, że nasze auto, nawet jeśli doskonale reaguje, może się zachowywać w inny sposób niż w czasie lata. Kupno opon jest zatem również inwestycją w bezpieczeństwo, jednak pamiętajmy, że nic nie jest w stanie zastąpić tzw. zdrowego rozsądku. Zwiększmy więc odległość między pojazdami i starajmy się być wyczuleni na śliską nawierzchnię.

 

Materiał przygotowany dzięki współpracy z portalem OPONEO.PL - Liderem w sprzedaży opon i felg.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Kalendarze trójdzielne Warszawa
Kalendarze trójdzielne Warszawa